Logo

Belonowe wędrowanie

2014.05.26
Rozmiar tekstu:A-A+

W trakcie VII edycji Ogólnopolskiego Festiwalu im. Wojtka Belona obok tradycyjnie przeprowadzanego konkursu, występu gwiazdy, prezentacji fotografii zorganizowano rajd pieszy do Solca-Zdroju po czerwonym tzw. „słonecznym” szlaku.
Rajd wyruszył w sobotni poranek z placu przed domem kultury w Busku-Zdroju. Drogą przez Owczary doszliśmy do Pęczelic, gdzie znajdował się pierwszy przystanek z cateringiem. Po posiłku mijając starą posiadłość Gnoińskich, słynnych niegdyś krzewicieli arianizmu doszliśmy na rozstaje dróg gdzie przywitał na nas stojący na postumencie „Chrystus Miłosierny”, z pięknym widokiem na najwyższe wzniesienia Garbu Pinczowsko-Wójczańskiego „Czarwonicę” i „Białą Górę” oraz na wieżę kościoła p.w. Świętego Jakuba w Szczaworyżu.
Kościół ten znajduje się na Małopolskim Szlaku Św. Jakuba, drogi wiodącej pątników do Santiago Del Compostela. Jak to mówią, stąd to już „rzut beretem” do słynnego hiszpańskiego sanktuarium - bagatela ponad 3000 km. Dziś trudno uwierzyć, że jeszcze 300 lat temu takie odległości pokonywali strudzeni wędrowcy.
My mieliśmy przed sobą o wiele krótszą trasę wiodącą tutaj po naprawdę malowniczym terenie. Idąc w las w kierunku Skotnik Małych za plecami pozostawialiśmy ładny widok panoramy Buska-Zdroju. Na nas czekał najbardziej pofałdowany odcinek szlaku, gdzieniegdzie przechodzącym w naprawdę ostre wzniesienia. Trzeba było się mocno wspinać by po chwili trzymając się gałęzi, uważać by za szybko nie znaleźć się na dole. Niestety nie udało się nam dojrzeć znajdujących się w tym miejscu śladów prastarego osadnictwa, mianowicie grodziska z przełomu VIII/IX n.e. Ostatnie deszcze sprawiły, że roślinność jest w tym miejscu bardzo bujna i dostrzeżenie śladu na ziemi jest naprawdę trudne. Obiecaliśmy sobie jednak, że przy sprzyjających okolicznościach spróbujemy jeszcze raz tu dotrzeć i znaleźć te ślady. Przechodząc wzgórzami w Sułkowicach ponownie towarzyszyły nam ładne widoki, podkreślane przez szachownicę falujących pod naporem wiatru łanów zbóż. Drogę do Piasku Małego, gdzie czekał nas kolejny przystanek, wskazał nam Św. Jan Kanty stojący tu wśród malowniczych pól. W Piasku Małym zaciekawił nas inny świątek, kapliczka typu szwedzkiego z malutkim zadaszeniem. Podmokłe okoliczne tereny stały się doskonałym siedliskiem bocianów, ich gniazda towarzyszyły nam nieustanie w drodze do celu, gdzie dotarliśmy w godzinach późno popołudniowych. Przy zalewie czekał na nas doskonały bigos wraz z ucztą muzyczną w wykonaniu uczestników rajdu, muzyków przybył na Ponidzie aby rywalizować w konkursie w ramach VII Ogólnopolskiego Festiwalu Muzycznego im. Wojtka Belona. Koncert nad zalewem zakończył pełen wrażeń spędzony dzień.
Nazajutrz zgodnie z niepisaną tradycją festiwalową, poszliśmy na miejsce wiecznego spoczynku Wojtka. Nie omieszkaliśmy również przystanąć przy mogile „Cześka Piekarza”. Wracając minęliśmy osiedle domków jednorodzinnych, gdzie ongiś ciągnęły się sady „szeroko hen aż po Zdrój”.