Logo
  • Słoneczny Zdrój
  • Kompleks #TĘŻNIABUSKO
z

Dziennikarze na "Szlaku Wokół Słońca"

2015.06.23
Rozmiar tekstu:A-A+

W dniach 12-14 czerwca 2015roku na zaproszenie Buskiej Lokalnej Grupy Działania „Słoneczny Lider” na terenie gminy Busko-Zdrój przebywała grupa dziennikarzy. Odwiedzili oni miejsca znajdujące się w ofercie turystycznej grupy, pod nazwą „Szlak Wokół Słońca” dofinansowanej z środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś 4 Leader.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od miejsca zakwaterowania, czyli pensjonatu „Zamek Dersława”. Obiekt ten, praktycznie przez okrągły rok, pełen jest gości przybywających do Buska-Zdroju. W podziemiach budynku w restauracji „Gościniec” posmakować można potraw kuchni regionalnej, są w śród nich m.in.: gulasz świętokrzyski, gęsina po staropolsku, naleśniki z fasoli korczyńskiej Jaś oraz żur Dersława. W wyposażeniu lokalu jest także piec do tradycyjnych wypieków. Obiekt znajduje się na Kulinarnym Szlaku Ponidzia i Powiśla.
W sobotę plan zwiedzania był bardzo bogaty, rozpoczęliśmy od wizyty w gościnnej Parafii Rzymskokatolickiej p.w. św. Brata Alberta przy ulicy Lipowej. Parafia pozyskała środki na utworzenie izby chleba, w której prowadzane są zajęcia edukacyjno-kulturalne. Co tydzień w czwartki organizowane są w niej wypieki podpłomyków z opowieścią o tradycji wypieków w dawnych czasach. Z nowej części parku przeszliśmy do serca uzdrowiska, czyli Sanatorium Marconi gdzie goście zapoznali się z bazą zabiegową uzdrowiska, smakowali także wód leczniczych oraz wizytówki Buska-Zdroju - wody mineralnej „Buskowianka”. Następnym miejscem był zabytkowy kościół pw. św. Leonarda z roku 1699. Co dwa tygodnie obiekt udostępniany jest zwiedzającym. Najczęściej dyżur rozpoczyna się spacerem od parku zdrojowego, w trakcie którego opowiadane są ciekawostki o mijanych po drodze obiektach. W samym kościółku prezentowane są walory zabytkowe oraz otoczenie świątyni.
Po południu wyjechaliśmy poza miasto, pierwsi ugościli nas Renata i Damian Galusowie z córeczkami w swoim gospodarstwie agroturystycznym w Pęczelicach. Zaprezentowali oni swój lokalny wyrób, mianowicie „Wino spod Kapturowej Góry”. Kolejny punkt programu związany był z rywalizacją sportową, na strzelnicy kamieniołomów w Skotnikach Dużych, sprawdzalliśmy swoją celność wykorzystując sprzęt dostarczony przez firmę Defcon 5,95 z Siesławic. Ze Skotnik pojechaliśmy do Nowego Folwarku, gdzie Michał Imosa swoją gawędą wprowadził wszystkich w arkana wiedzy o koniach. Posłużył się przy tym portretami własnego autorstwa, które umieszcza w bardzo oryginalny sposób w końskich chomątach. Na obrazach tych maluje podobizny postaci związanych z hodowlą koni oraz innych swoich znajomych. Kolejnym celem naszej wędrówki była urocza miejscowość Szaniec, tu działające przy Wiejskim Domu Kultury towarzystwo przyjaciół miejscowości, zaprosiło nas na spacer po historycznych zakątkach osady. Zwiedziliśmy późnorenesansowy dwór oraz kościół pw. Wniebowstąpienia NMP pamiątki te świadczą o bogatej i barwnej historii Szańca. Pracowicie spędzony dzień zakończyliśmy przy źródełku „Stok”, gdzie Buskie Samorządowe Centrum Kultury zaprezentowało widowisko plenerowe Dziewanna – Pani Lasów i Gajów Świętych.
W niedzielę w trzeci dzień, zwiedzanie rozpoczęliśmy od Ośrodka Hipoterapii „Hipoland” w Zbludowicach. Przesiedliśmy się do wozu konnego, który przewiózł nas do miejscowości Chotelek, znajduje się tu skarb naszej okolicy- drewniany kościółek pw. św. Stanisława z 1527. Przy stanowisku przyrodniczym „Karabosy” goście nie mogli oderwać oczu od falujących, jak morze traw i zbóż. W makowych polach, bardzo długo robili zdjęcia by uwiecznić osobliwości przyrodnicze okolicy. Taka gratka nie zdarza się, co dzień. Pracowite konie Wanessa i Płatek dostarczyły nas do kolejnej osobliwości przyrodniczej, czyli ogrodu państwa Masłowskich w Owczarach. Tu strudzony wędrowiec, może odpocząć w zakamarkach ogrodu. Następnie, już transportem samochodowym dojechaliśmy do Radzanowa, gdzie w pracowni Art Rustica ze swoimi cudeńkami ręcznie lepionymi z gliny, czeka Olga Hnatyszak-Myśliwiec. Po zajęciach plastycznych wróciliśmy do Buska-Zdroju, tutaj pożegnaliśmy naszych gości. Oni zrewanżowali się artykułami i reportażami, które prezentujemy poniżej:

Ponidzie - Kuchnia pachnąca słońcem

Ponidzie wokól Buska - Zdroju

Szlakiem Wokół Słońca

Smaki Polski - czereśnia

Туристический "Солнечный путь"

Центр верховой езды и иппотерапии «Hipoland»